datumprikker website

Tools

6 tips voor de datumprikker op jouw B2B website

Olivier Janssen, 9 september 2021

Specialistische machines en complexe dienstverlening verkoop je niet in een webshop. Dat doe je na een goed gesprek. Aan tafel, met jouw nieuwe klant. Dus als hij of zij klaar is om jou uit te nodigen, kan je het maar beter zo eenvoudig mogelijk maken. Hoe je dat doet? Met een datumprikker op jouw website!

Wat is een datumprikker?

Een datumprikker is software-tool waarmee mensen op jouw website een afspraak in jouw agenda kunnen plannen. Het werkt simpel: je kiest een aanbieder, creëert een account, koppelt jouw agenda en stelt in hoe lang een afspraak mag duren. Tot slot plaats je een stukje code op je website en is ’t wachten tot de eerste afspraak in je agenda verschijnt.

Tip 1: Kies de juiste aanbieder

Als je op zoek gaat naar een datumprikker, zie je al snel dat er aan keuze geen gebrek is. Calendly, Acuity, Setmore, Doodle, en ga zo nog maar even door. Allereerst heb je een systeem nodig dat werkt met jouw agenda, bijv. Google Calendar of Microsoft Outlook. Daarnaast is het belangrijk dat de tool die je uiteindelijk op jouw website zet makkelijk te gebruiken is (op ieder scherm!). Tot slot kan je nog letten op de verschillende mogelijkheden die het systeem biedt. Kan ’t systeem bijvoorbeeld gelijktijdig gekoppeld zijn aan de agenda’s van al jouw collega’s? En is het mogelijk verschillende soort afspraken in te stellen? Tot slot is er nog de prijs. Je wil immers zo min mogelijk betalen. Als je geen voorkeur hebt, en geen zin hebt om te zoeken, is Calendly mijn keuze. Daarmee kan je alles en ’t werkt met alle populaire agenda’s. Daarnaast zorgt Calendly niet voor vertraging op jouw website. En voor één persoon is ’t ook nog ’ns gratis.

Tip 2: Vertel wat mensen kunnen verwachten

In vrijwel alle systemen kan je in jouw datumprikker een beschrijving toevoegen. Vertel duidelijk hoelang de afspraak duurt, welke vragen je wél en niét beantwoordt en of de afspraak online of op locatie plaatsvindt. Vermeld tot slot of er kosten aan verbonden zijn. Of beter gezegd: benoem nadrukkelijk dat er geen kosten aan verbonden zijn.

Tip 3: Maak jouw datumprikker persoonlijk

In de meeste systemen kan je naast een beschrijving ook een naam, foto en logo toevoegen. Dit maakt jouw datumprikker extra persoonlijk en vergroot de kans dat mensen een afspraak maken.

Tip 4: Zorg dat je op korte termijn beschikbaar bent

Mensen die een afspraak willen maken hebben meestal geen zin om lang te wachten. Zorg er daarom voor dat je voldoende ruimte in je agenda creëert. Dat voorkomt dat mensen tijdens het plannen afhaken.

Tip 5: Durf “Nee” te zeggen

Omdat iedereen straks een afspraak met je kan maken, bestaat de kans dat hier misbruik van gemaakt wordt. Voel je daarom niet bezwaard een afspraak af te zeggen als de situatie daarom vraagt. Je kan er ook voor kiezen iedereen even te bellen nadat de afspraak is gepland. Zo weet je zeker dat je jouw tijd investeert in de mensen die je écht kan helpen.

Tip 6: Zorg ervoor dat jouw datumprikker opvalt

De meeste tools hebben verschillende mogelijkheden om de datumprikker op jouw website te zetten. Maar welke tool je ook gebruikt, de call-to-action is meestal niet zo spannend. Om ervoor te zorgen dat mensen de weg naar jouw datumprikker weten te vinden, is dus nét een beetje extra aandacht nodig. En omdat ’t direct extra afspraken oplevert, is ’t de investering dubbel en dwars waard.

Een datumprikker voor een prikkie

Heeft jouw website nog geen datumprikker? Maar kom je er zelf niet uit? Geen probleem! Voor €99,00 richt ik Calendly voor je in en installeer ik de datumprikker op je website. Vul het formulier onderaan de pagina in en kies als onderwerp “Calendly Datumprikker (€99)”. Aan de hand van een korte vragenlijst zorg ik ervoor dat alles voor ’t weekend geregeld is. Je kan zelfs kiezen voor een leuke animatie.

datumprikker animaties