zakelijk blog

Online Marketing

De 4 voordelen van een zakelijk blog

Olivier Janssen, 17 januari 2021

Bijna ieder bedrijf met online ambities heeft er wel één; een zakelijk blog. Er is dan ook geen vorm van online marketing waar je makkelijker mee begint. De kosten zijn laag en een leuk artikel is zo geschreven. Toch leert de praktijk dat het bijhouden van een zakelijk blog best een uitdaging kan zijn. Dus waar doe je het eigenlijk voor? Wat levert een zakelijk blog op?

Nieuwe klanten

Op een zakelijk blog deel je de ervaringen die jij als ondernemer opdoet. Je vertelt over de projecten waar je aan werkt, de producten of diensten die je levert en, bovenal, de problemen die je voor jouw klanten oplost. Door deze verhalen te delen, maken de lezers van jouw blog op een relevante manier kennis met jouw bedrijf. Lukt het je deze lezers te inspireren? En hebben ze behoefte aan jouw product of dienst? Dan levert een goede call-to-action jou een nieuwe lead op.

Meer business bij bestaande klanten

Naast potentiële klanten, is de kans groot dat ook bestaande klanten jouw website regelmatig bezoeken. Ondanks dat je al zaken met ze doet, biedt een zakelijk blog ook voor deze groep kansen. Want weten jouw klanten eigenlijk wel wat je nog meer voor ze kan doen? En weten de collega’s van jouw contactpersoon al hoe jij hun bedrijf helpt? Nee? Vertel het ze dan op jouw blog.

Zichtbaarheid op Social Media

Ook als het gaat om naamsbekendheid kan een zakelijk blog jouw bedrijf verder helpen. Dat doe je door de artikelen die je schrijft niet alleen te publiceren op jouw blog, maar ze ook te delen via de Social Media kanalen van jouw bedrijf. Zo zien ook mensen die niet geïnteresseerd zijn in het onderwerp jouw bedrijfsnaam voorbijkomen in hun tijdlijn. Door het gesprek aan te gaan met jouw netwerk kan je jouw bereik vervolgens nog verder vergroten. En voor je het weet, weten duizenden mensen dat jij bestaat.

Vindbaarheid in zoekmachines

Tot slot, heeft een zakelijk blog grote invloed op jouw vindbaarheid in populaire zoekmachines. Door zakelijke blogs te publiceren, wordt je namelijk niet alleen op meer zoekwoorden gevonden. Ook de rest van jouw website krijgt een “boost”! Dat komt door de algoritmes die zoekmachines gebruiken om jouw website te beoordelen. Deze algoritmes kijken namelijk niet alleen naar de inhoud, omvang en techniek van jouw website: ze kennen ook punten toe voor de frequentie waarmee jij nieuwe informatie aan jouw website toevoegt.