De eigenschappen van een goede B2B Call to Action

Door Olivier Janssen, 6 Mei 2019

5 min

Het is ’t belangrijkste onderdeel van iedere B2B website: De Call to Action (CTA). Hier komt de reis van websitebezoekers tot z’n eind. Hier maken zij de balans op. En hier beslissen zij of ze ‘converteren’ naar nieuwe leads voor jouw bedrijf. Maar hoe zorg jij ervoor dat je hier geen kansen laat liggen? Hoe maak je die perfecte Call to Action?

Microtransactie

Een Call to Action, vrij vertaald “oproep tot actie”, is de plek op jouw website waar jij jouw bezoekers vraagt “iets” te doen. Je vraagt ze bijvoorbeeld om een e-mailadres in te vullen, een afspraak in te plannen of een artikel te delen op Social Media. Bezoekers willen in ruil voor deze actie iets terug: Een nieuwsbrief, aanvullende informatie over jouw bedrijf of “Social Value” in hun netwerk. Een Call to Action is dus eigenlijk een aanbod voor een (micro)transactie. Deze definitie leert je alles wat je moet weten over een goede Call to Action: Een goede Call to Action heeft dezelfde eigenschappen als een goed aanbod.

Kosten vs. Baten

Zoals bij ieder aanbod, maken mensen alleen gebruik van een Call to Action als de kosten voor hen opwegen tegen de baten. Dit verklaart waarom veel CTA’s voor “Nieuwsbrief Inschrijvingen” niet werken: De baten van een nieuwsbrief (af-en-toe een leuk feitje) wegen niet op tegen de kosten (een postvak vol reclame). Het vertelt je ook wat je moet doen om een perfecte Call to Action te maken: Verzin een aanbod dat jouw doelgroep niet kan weerstaan!

Context

De Call to Action is de laatste stap in de klantreis van jouw websitebezoeker. Het is dus belangrijk dat jouw Call to Action naadloos aansluit op de informatie die ervoor heeft gezorgd dat de bezoeker uiteindelijk bij de CTA is aangekomen. Heeft de bezoeker jouw “Product”-pagina bezocht? Dan zou hij/zij zomaar geïnteresseerd kunnen zijn in de “Case Study” over jouw product. Of in een berekening van het rendement dat hij/zij met jouw product kan behalen.

Design

Je kent misschien het Hollandse spreekwoord “Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding”. Voor een Call to Action geldt hetzelfde: Een slecht aanbod verpakt in een mooi jasje zal nooit het beste resultaat behalen. Een goed aanbod, verpakt in een lelijk jasje, werkt in de praktijk echter ook niet. Investeer daarom in een professionele uitstraling en maak daarbij idealiter gebruik van mooie beelden: Hoe tastbaarder jij jouw aanbod maakt, hoe groter de kans op conversie.

Techniek

Slechte techniek kan de effectiviteit van een Call to Action volledig om zeep helpen. Zorg er daarom voor dat alle teksten, afbeeldingen, knoppen en formulieren in jouw Call to Action goed werken op smartphones, tablets en laptops. Let er ook op dat de nieuwe leads op de juiste plek binnenkomen, en alle belangrijke informatie correct wordt doorgestuurd: Dit gaat vaker mis dan je denkt.

Persoonlijke tips voor jouw Call to Action? Stuur mij een bericht op LinkedIn en ontvang Quick Wins voor jouw B2B website.

Olivier Janssen
Digitale Innovatie Consultant

info@ocjanssen.nl nl.linkedin.com/in/ocjanssen