ab testen van keuzes

Conversie

De kracht van A/B testen

Olivier Janssen, 20 maart 2021

Als je een nieuwe website laat bouwen, gaat er een wereld van mogelijkheden voor je open. Alles kan, dus je hebt keuzes te maken. De tekst op jouw homepage, de kleur van jouw Call to Action en de vragen in het contactformulier, bijvoorbeeld. Allen hebben invloed op ’t resultaat. Dus hoe maakt je die keuzes? Op basis van ervaring? Onderbuikgevoel? Of kies je liever op basis van keiharde data, door te A/B testen?

Wat is A/B testen?

A/B testen is het proces waarin je bepaalt of een specifieke verandering invloed heeft op het door jou gewenste resultaat. Dat klinkt wat abstract, dus hier zijn 3 voorbeelden van vragen die een A/B test voor jou kan beantwoorden:

  1. Zorgt een extra vraag in ’t contactformulier ervoor dat meer websitebezoekers het formulier invullen (in jargon: “conversie verbeteren”)?
  2. Welke openingszin op jouw homepage zorgt ervoor dat er zo min mogelijk mensen jouw website direct verlaten (in jargon: “bounce rate minimaliseren”)?
  3. Heeft de kleur van een Call to Action invloed op het aantal websitebezoekers dat erop klikt?

Hoe gaat A/B testen in z’n werk?

Een A/B test bestaat altijd uit dezelfde stappen. Allereerst stel je een “hypothese” op; de aanname dat een specifieke verandering leidt tot een bepaald resultaat. Vervolgens maak je een nieuwe variant op jouw website en voer je de verandering hierin door. Daarna stuur je een gedeelte van de bezoekers van jouw website door naar deze nieuwe variant. Tot slot, analyseer je het gedrag van jouw websitebezoekers en bepaal je welk van de twee varianten het best presteert.

De spelregels

Het doel van A/B testen is het maken van de keuzes die leiden tot het beste resultaat. Het is dan ook belangrijk dat jouw A/B test je de juiste conclusie voorschotelt. Daarom is er een aantal spelregels waar je je aan moet houden:

  1. Test nooit meer dan één verandering tegelijkertijd
    Het opzetten van een A/B test gaat niet vanzelf. Daarom is het verleidelijk om verschillende aanpassingen door te voeren in één A/B test. Maar zodra de resultaten binnenrollen, kom je van een koude kermis thuis. Want resultaat of niet; welke aanpassing heeft de uitkomst nu écht beïnvloed?
  2. Vergelijk appels met appels
    Iedere website wordt op verschillende apparaten en vanuit verschillende kanalen bezocht: op mobiel en op desktop, vanuit Social Media en Google Ads. Een goede A/B test houdt hier rekening mee, door de resultaten van deze doorsnedes van elkaar te scheiden.
  3. Statistiek vereist volume
    Geen bezoeker van jouw website is hetzelfde. Toch wil je o.b.v. een A/B test de keuze maken die voor iedere gebruiker het beste werkt. Daarom werkt een A/B test alleen als je voldoende bezoekers meeneemt in de test.

A/B testen de praktijk

Ik hoor je denken: “Klinkt goed, maar hoe doe ik dat?!”. Gelukkig is A/B testen in de praktijk een stuk eenvoudiger dan het lijkt. Zo zijn er verschillende hulpmiddelen beschikbaar die alle obstakels voor je uit de weg ruimen. Google Optimize is daarvan het beste voorbeeld; je kan direct, kosteloos, aan de slag en wordt van A-tot-Z geholpen. Probeer ’t ook, of vraag jouw websitebouwer om hulp!