bezoekers website

Online Marketing

Geen advertentiebudget? Zo trek je toch bezoekers naar jouw website!

Olivier Janssen, 22 juni 2021

Een goede bedrijfswebsite informeert, overtuigt en activeert. En creëert zo warme leads voor jouw bedrijf. Maar alleen als jouw doelgroep jouw website weet te vinden: zonder bezoekers, geen nieuwe leads. Met gerichte advertenties op Google of LinkedIn Business is dit probleem snel verholpen. Maar wat doe je als je geen advertentiebudget tot je beschikking hebt?

1. Zoekmachines

Online onderzoek bij zakelijke aankopen wordt steeds belangrijker. Of het nu gaat om de oriëntatie-, vergelijking- of beslissingsfase van het aankoopproces; budgethouders grijpen steeds vaker naar het internet. Zoekmachines spelen daarbij een belangrijke rol. Zij verbinden de vragen van de zoeker met de antwoorden van bedrijven. Staat jouw antwoord bovenaan? Dan ligt een warme lead binnen handbereik. Maar staat jouw bedrijf op pagina 6? Of staat het antwoord op de vraag niet op jouw website? Dan gaat deze kans aan jouw neus voorbij.

Dit mechanisme biedt kansen voor ieder bedrijf. Verdiep je daarom in de vragen waar jouw doelgroep mee worstelt en schrijf hierover op jouw website of blog. Zo wordt je naar verloop van tijd steeds beter zichtbaar in zoekmachines en trek je meer mensen uit jouw doelgroep naar jouw website.

Pro tip: Controleer met Google Lighthouse of jouw website aan alle eisen van zoekmachines voldoet.

2. E-mail

De meest populaire vorm van e-mailmarketing is het versturen van een nieuwsbrief. In een nieuwsbrief delen bedrijven verhalen, ervaringen, nieuwtjes of acties en proberen daarmee mensen naar hun website te lokken. Dat klinkt eenvoudig, maar is de praktijk best een tijdrovende klus. Daarnaast heb je misschien nog geen contactenbestand aan wie je jouw nieuwsbrief kan (& mag) versturen.

Gelukkig is er een veel eenvoudiger manier om via e-mail jouw website onder de aandacht te krijgen. Want hoeveel mensen e-mail je nu al iedere dag? En hoevaak worden die e-mails door anderen doorgestuurd? Voeg daarom een link naar een inspirerend artikel toe in jouw e-mailafsluiting en trek direct meer bezoekers naar jouw website.

3. Persberichten

Als expert in jouw vakgebied heb jij een unieke kijk op de ontwikkelingen in jouw markt. Je ziet nieuwe innovaties terrein winnen. Je ziet kansen ontstaan. En je ziet hoe mensen en bedrijven veranderen. Dit zijn waardevolle inzichten voor journalisten en schrijvers van (online) vakbladen. Want inzichten waar jij in jouw dagelijkse praktijk tegenaan loopt, kost hen tijdrovend onderzoek. Leg daarom contact met de opiniemakers in jouw vakgebied en deel de bijzondere ervaringen die jij dagelijks opdoet. Zo ontstaat de kans dat zij jouw boodschap kosteloos verspreiden. Mét een link naar jouw bedrijfswebsite.

Pro tip: hoewel het de moeite kan lonen zelf relaties op te bouwen met de opiniemakers in jouw vakgebied, zijn er ook platforms die jouw boodschap in één keer onder hen kunnen verspreiden.