google lighthouse

Tools

Google Lighthouse: Is jouw bedrijf toe aan een nieuwe website?

Olivier Janssen, 10 januari 2021

Iedere ondernemer heeft zo z’n eigen reden om een nieuwe website te (laten) bouwen. Meer leads genereren, beter gevonden worden in Google of een ander publiek aanspreken. En soms zijn websites zó sterk verouderd dat een nieuwe website gewoon geen keuze is. Wil je weten of jouw website je onzichtbaar maakt? Dat kan! Met Google Lighthouse.

Wat is Google Lighthouse?

Google Lighthouse is een hulpmiddel waarmee je belangrijke eigenschappen van websites kan analyseren. Zo weet je binnen een paar minuten of jouw website goed werkt op smartphones, toegankelijk is voor zoekmachines en geen bezoekers afschrikt met lange laadtijden. Een soort APK voor jouw website dus. Pro tip: Je kan Google Lighthouse ook gebruiken om de websites van jouw concurrenten te beoordelen!

Hoe scan je een website met Google Lighthouse?

Google Lighthouse is ingebouwd in de browser Google Chrome. De kans is daarom groot dat je direct van start kan. Heb je Google Chrome nog niet geïnstalleerd? Download ‘m dan via de officiële website.

Stap 1: Bezoek jouw website in Google Chrome

Lighthouse instructie 1

Stap 2: Klik met je rechtermuisknop op de pagina en kies “Inspecteren” (de onderste optie)

Lighthouse instructie 2

Stap 3: Kies in het venster dat verschijnt voor “Lighthouse” (let op: het venster kan onderin, of rechts in het scherm verschijnen)

Lighthouse instructie 3

Stap 4: Selecteer de categorieën waarin je geïnteresseerd bent en start de scan!

Lighthouse instructie 4
Lighthouse instructie 5

De resultaten

Het rapport dat Google Lighthouse creëert, is een mix van scores, statistieken, beoordelingscriteria en verbeterpunten. Alle onderdelen worden in het rapport uitvoerig uitgelegd, maar de manier waarop is niet optimaal. Daarom vind je hieronder mijn criteria om te beoordelen of je toe bent aan een nieuwe website.

Lighthouse instructie 6

Groen: Niks meer aan doen!

Scores tussen de 90 en 100 zijn erg moeilijk te behalen en vragen veel optimalisatie. En de winst die te behalen is, is beperkt. Dus scoort jouw website in ’t groen? Besteed jouw energie (of budget) dan gerust aan iets anders. Haal je de 90 niet (overal)? Lees dan verder.

76-89: Boven gemiddeld, maar eigenlijk niet goed genoeg

Met een score tussen de 75 en 89 doe je ’t waarschijnlijk beter dan je concurrenten. Toch kan je de bezoekers van jouw website een betere ervaring bieden en beter scoren in zoekmachines. Een nieuwe website is zeker niet nodig, maar een beetje extra aandacht kan geen kwaad. 

55-75: Grijp je kans

De grootste verbetering is te behalen op scores tussen de 55 en 75. Met relatief kleine verbeteringen zijn grote stappen te zetten. Maar wacht niet te lang, want je loopt al bezoekers mis.

45-54: Stilstand is achteruitgang

Scores tussen 45 de 54 zijn moeilijk op te halen. Je loopt achter op je concurrenten en er zijn grote veranderingen nodig om bezoekers een goede ervaring te geven. Een nieuwe website is bijna onvermijdelijk, maar met bloed, zweet en tranen kan je ’t nog een jaar uitstellen.

<45: Actie vereist

Als jouw website in 3-4 categorieën laag scoort, is een nieuwe website niet langer een keuze: jouw bestaande website is te erg verouderd. Daardoor word je in zoekmachines alleen gevonden op je bedrijfsnaam, moeten bezoekers lang wachten voor pagina’s zijn geladen en kan er door gebrekkige beveiliging misschien zelfs data weglekken.