buyer-persona-templates

Conversie

Nieuwe bedrijfswebsite? Begin met jouw Buyer Persona!

Olivier Janssen, 2 september 2021

Genereert jouw website (te) weinig leads? Wordt jouw website niet goed genoeg gevonden in Google? En zet jouw website je op 1-0 achterstand bij prospectieve klanten? Dan heb je een goede reden een nieuwe te (laten) bouwen. Maar hoe begin je? En hoe zorg je ervoor dat jouw nieuwe website wél het gewenste resultaat oplevert? Het antwoord is simpel: een effectieve bedrijfswebsite begint bij jouw Buyer Persona!

Wat maakt een website effectief?

Een goede bedrijfswebsite informeert, enthousiasmeert en overtuigt. En genereert zo leads voor jouw bedrijf. Maar de ene lead is de andere niet. Als B2B ondernemer verkoop je immers niks aan een stagiair, account manager of programmeur: 9 v.d. 10 keer krijg jij jouw handtekening van de directeur. Dit is de persoon die je moet overtuigen. En op wie je jouw website afstemt.

Wat is een Buyer Persona?

Een Buyer Persona is een stereotypering van de belangrijkste persoon in jouw sales-proces: de beslisser. Of beter gezegd: een overzicht van relevante kenmerken die alle beslissers in jouw doelgroep bezitten. Bij het ontwikkelen van een nieuwe website zijn deze kenmerken doorlopend relevant. Zo vertelt jouw Buyer Persona je bijv. welke argumenten resoneren, welk jargon je kan gebruiken en in welk soort beeldmateriaal hij of zij zich herkent. Zo weet je aan het eind van de rit zeker dat jouw nieuwe website volledig is afgestemd op de persoon die je hebt te overtuigen.

Bijkomend voordeel: een Buyer Persona maakt de kennis die jij door de jaren heen hebt opgebouwd gemakkelijk overdraagbaar naar nieuwe medewerkers en externe partijen.

Welke kenmerken van jouw Buyer Persona zijn van belang?

Even terug naar het begin. Een goede bedrijfswebsite informeert, enthousiasmeert en overtuigt. Alle kenmerken die je helpen dat te doen zijn in de basis relevant. De belangrijkste kenmerken van jouw Buyer Persona zijn daarom afhankelijk van jouw bedrijf en product of dienst. Maar “hoog-over” is 80% van een Buyer Persona voor ieder bedrijf gelijk.

Verantwoordelijkheden

De verantwoordelijkheden die jouw Buyer Persona in zijn/haar organisatie heeft, vertellen je hoe succes er voor hem of haar uitziet. Door specifiek te benoemen op welke manier jouw product of dienst hier invloed op uitoefent, beïnvloed je de (gepercipieerde) waarde & relevantie.

Uitdagingen

De uitdagingen waar jouw Buyer Persona mee te maken heeft, laten zien welk probleem jouw product of dienst voor hem of haar oplost. Door het dit probleem nadrukkelijk te benoemen vergroot je de kans dat hij of zij zich in jouw verhaal herkent. En kan je laten zien dat jij als geen ander in staat bent het probleem te verhelpen.

Tegenwerpingen

Tegenwerpingen, of “conversiebrekers”, zijn (gepercipieerde) aspecten van jouw product of dienst die ervoor kunnen zorgen dat jouw Buyer Persona zijn/haar interesse in jouw product of dienst verliest. Een effectieve website neemt deze bezwaren op tijd weg.

Buyer Persona Templates

Een goede Buyer Persona is een “levend document” dat je op basis van nieuwe inzichten doorlopend aanpast / uitbreidt. Maar je moet ergens beginnen. Daarom vind je hier 5 templates waarmee je een vliegende start maakt. Heb je hulp nodig? Plan dan een vrijblijvende kennismaking in via blauwe knop rechts onderin het scherm. Maar bellen mag natuurlijk ook!