Wat kost een goede Business to Business (B2B) website?

Door Olivier Janssen, 12 Mei 2019

10 min

Er zijn maar weinig vragen die mij zo vaak gesteld worden als deze. En hoewel iedere nieuwe inschatting scherper is dan de vorige, blijft het geen exacte wetenschap. Waarom? De kunst van het ontwikkelen van een goede B2B website is het samenbrengen van emotie, creativiteit, verhaal, structuur, data en propositie. Of zoals ik zou zeggen: ‘The Perfect Storm’.

Disclaimer

Het enige juiste antwoord op de vraag die in dit artikel centraal staat, kan niet zonder een uitleg over Storytelling, Customer Journeys, UX Design, UI Design & gedragsanalyse. Helaas zullen deze krachttermen jouw vraag niet beantwoorden: Deze aanvliegroute is simpelweg té afhankelijk van jouw situatie. In dit artikel grijp ik daarom terug op “the next best thing”: Keiharde cijfers gebaseerd op jarenlange ervaring.

Structuur

Het succes van jouw nieuwe B2B website, valt of staat met het vinden van de juiste structuur. Zonder deze structuur, valt jouw propositie uiteen in op zichzelf staande brokken informatie. Een User Experience (UX) Designer helpt daarom bij het ontwikkelen van logische ‘flows’ die ervoor zorgen dat iedereen jouw propositie straks begrijpt. Hij/zij neemt tevens veel werk uit handen van schrijvers, programmeurs en “User Interface (UI)” Designers.

Uurtarief UX Designer: €80,00-€125,00
Inzet simpele website: Ca. 5 uur
Inzet gemiddelde website: Ca. 10-12 uur
Inzet ingewikkelde website: 20+ uur

Tekst

Een goede tekstschrijver, verweeft kennis met emotie. En is in staat met weinig woorden veel te zeggen. Hij / zij maakt complexe processen begrijpelijk, en zorgt ervoor dat jouw boodschap de lezer enthousiasmeert. Deze vaardigheden zijn onmisbaar bij de ontwikkeling van een goede B2B website. Heb jij zelf een woordkunstenaar in dienst? Zet deze dan alléén in voor verdiepende teksten, zoals Case Studies en Referenties. Gebruik de frisse blik van een externe schrijver om er zeker van te zijn dat kernpagina’s van jouw nieuwe website altijd duidelijk zijn voor bezoekers die jouw bedrijf nog niet kennen.

Uurtarief Tekstschrijver: €65,00 - €95,00
Inzet (per webpagina): Ca. 1,5 uur

Design

Een strak ontwerp versterkt jouw propositie, verhoogt jouw conversie en grift jouw merk in het geheugen van jouw bezoeker. Of: Zonder design, verlaten bezoekers jouw website zo snel als ze er komen. De boodschap is helder: Beknibbel niet op het design van jouw nieuwe website en huur de beste designer in die je kan vinden.

Uurtarief 'User Interface' Designer: €70,00 - €150,00+
Inzet (basisstijl): Ca. 10-12 uur
Inzet (per webpagina): Ca. 1-1,5 uur

Referenties & Case Studies

Het primaire doel van jouw website is waarschijnlijk zo veel mogelijk nieuwe klanten aan te trekken. Sommige hebben misschien al van je gehoord, maar de meeste nog niet. Het is daarom belangrijk om te bewijzen dat jij zo goed bent als je zegt. Pronk daarom met de logo’s van jouw opdrachtgevers en vraag deze klanten om een referentie te schrijven. Ter aanvulling, is het altijd een goed idee verslag te doen van succesvolle projecten in een zogeheten “Case Study”. Zowel referenties als Case Studies hergebruik je gemakkelijk als verkoopmateriaal (“Sales Collateral”) en zijn de investering dus zeker waard.

Referenties: Geen out-of-pocket kosten
Case Studies: Ca. 4 uur schrijfwerk

Techniek

Pas als je jouw structuur, tekst & beeld op orde hebt, is het tijd voor de techniek. Een goede programmeur maakt aan de hand van dit materiaal een haarscherpe kostenraming. Vraagt hij of zij je naar een CMS? Gebruik van een template? Responsiveness? Zoekmachine optimalisatie? Laadtijd? En Google Tag Manager? Dan zijn de juiste antwoorden (in volgorde): Wordpress. Nee. Ja. Ja. Niet langer dan 2 seconde. Ja.

Uurtarief Wordpress ontwikkelaar: €60,00 - €80,00
Inzet (basisinstellingen): Ca. 3 uur
Inzet (per webpagina): Ca. 2-3 uur
Koppeling CRM: Ca. 2 uur

Project Management

Na lezen van dit artikel, voel je de bui waarschijnlijk al hangen: Het aansturen van het projectteam dat jouw nieuwe website gaat ontwikkelen is een hels karwei. Heb je geen tijd voor deze stress? En wil je niet lastig gevallen worden met dilemma’s over punten en komma’s? Ga dan op zoek naar een ervaren project manager: Iemand die aan jouw kant staat en streeft naar de hoogste mogelijke kwaliteit.

Uurtarief Project Manager: €70,00 - €110,00
Inzet: Vanaf 25 uur
Persoonlijke tips voor jouw B2B website? Stuur dan jouw vraag via LinkedIn. Ik ben op dit moment niet beschikbaar voor UX Design, Copywriting & Project Management.

Olivier Janssen
Digitale Innovatie Consultant

info@ocjanssen.nl nl.linkedin.com/in/ocjanssen