potentie website

Online Marketing

Het zoekmachine potentieel van traditionele ondernemingen

Olivier Janssen, 15 augustus 2021

Als ondernemer wil je gezien worden. En top-of-mind zijn als behoefte aan jouw product of dienst ontstaat. Daarom bezoek je beurzen, heb je sales professionals in dienst en werk je doorlopend aan jouw netwerk. Specialistische machines of complexe dienstverlening verkoop je immers niet in een webshop, maar aan tafel bij jouw klant. Veel traditionele B2B ondernemers verliezen daarom hun website uit het oog. En realiseren zich niet dat ze daar door Google voor worden gestraft. Gelukkig is dat tij te keren, met stijging in de zoekresultaten als gevolg.

De volgorde van zoekresultaten

Mensen die in Google zoeken naar jouw bedrijf, vinden jouw bedrijfswebsite meestal direct. Maar kennen ze jouw bedrijf nog niet, en zoeken ze naar een oplossing die jij levert, dan verschijnt jouw website in een lange lijst met concurrenten. De rangorde in deze lijst is van cruciaal belang. Want hoe hoger in de lijst, hoe groter de kans dat jij een nieuwe lead kan binnenslepen.

De volgorde waarin zoekresultaten worden vertoond, wordt bepaald door een algoritme: een ingewikkelde rekensom van talloze beoordelingscriteria en wegingsfactoren. In deze formule zit voor veel traditionele B2B ondernemingen een gigantische kans verscholen. Een kans die eenvoudig benut kan worden. En een kans die ervoor zorgt dat jouw bedrijfswebsite naar boven schiet in de zoekresultaten van Google.

De rol van autoriteit en website-kwaliteit in Google

Het algoritme van Google hecht waarde aan de betrouwbaarheid, relevantie, toegankelijkheid en gebruikerservaring die jouw website te bieden heeft. Het eerste criterium, betrouwbaarheid, is lastig te beïnvloeden. Dit wordt hoofdzakelijk beoordeeld op basis van hoe de rest van het internet over jou schrijft. En het aantal plekken waarop naar jouw website wordt verwezen.

De overige criteria (relevantie, toegankelijkheid en gebruikerservaring) heb je wél zelf in de hand. Een combinatie van voldoende informatie, een rits technische eisen en een design dat werkt op ieder scherm (in jargon: “responsive”) levert hier een prima score op.

Waar gaat het mis? En wat is de oplossing?

De meeste traditionele B2B ondernemingen besteden weinig aandacht aan hun website. Daardoor veroudert de informatie op de website en voldoet de techniek niet langer aan de gestelde eisen. Maar door de autoriteit die ze in hun markt verworven hebben, en het vakmanschap dat ze iedere dag leveren, staat het internet over ze volgeschreven. Ironisch genoeg, is het beoordelingscriterium dat ze niet onder controle hebben dus volledig op orde. En door simpelweg te investeren in een moderne website staat niets ze in de weg om te scoren in Google. En vergroten ze tegelijkertijd de kans dat een websitebezoeker contact met ze opneemt.